Rekreacja, wypoczynek i turystyka są istotną częścią ludzkiego życia, także osób z niepełnosprawnościami. Niestety, w tej branży, choć rozwija się ona coraz bardziej dynamicznie, istnieje wiele przeszkód ograniczających możliwość przyjmowania nowej grupy klientów. Brak dostępności dotyczy także części rekreacyjnej obiektów hotelowych – w tym także placów zabaw.
Czy dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami to zbędny wydatek, czy jest to grupa warta uwagi?
Okazuje się, że ok. 58% rodzin w Europie posiada wśród najbliższych osobę z niepełnosprawnością. Jeśli w rodzinie jest ktoś z niepełnosprawnością to hotel czy restauracja zyskuje nie jednego klienta, ale odpowiednio więcej osób, w zależności od rodziny, która podróżuje.
Społeczeństwo starzeje się, więc należy pamiętać, że osób o specjalnych potrzebach będzie przybywać. Czy prawdą jest, że tylko duże obiekty stać na dostosowywanie do potrzeb wszystkich, także osób z niepełnosprawnością? Patrząc na powyższe dane, czy małe obiekty mogą pozwolić sobie na odrzucenie ok. 20-30% klientów w skali roku z uwagi na niedostosowanie obiektu?
Inkluzywność jest najbardziej praktyczną drogą do zwiększenia potencjalnej grupy odbiorców, ponieważ oznacza dostosowanie do potrzeb wszystkich klientów. Zadbanie o dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i komunikowanie tego faktu pozwala pozyskać nową grupę odbiorców.
Dostępność pokoi, dostosowanie obiektu, przeszkolony personel
Kluczową kwestią stanowiącym o tym, czy dany obiekt może być określony jako dostępny jest likwidacja barier architektonicznych oraz dostosowanie pokoi, restauracji i pozostałej infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (nie tylko ruchowymi – należy pamiętać także o osobach z niepełnosprawnością wzroku, słuchu).
Co z placem zabaw?
Dostępne pokoje, wjazd i parking. Co natomiast z placem zabaw? To często zapomniana część obiektu pod względem dbałości o dostępność. Czy to oznacza, że podróżujące dzieci z niepełnosprawnościami się nie bawią? Absolutnie nie. Po prostu place zabaw przy hotelach i pensjonatach są zupełnie niedostosowane do ich potrzeb, a mogłyby stać się jednym z argumentów do przyciągnięcia nowej grupy klientów do obiektu. Warto projektować lub doposażać je w urządzenia integracyjne - atrakcyjne zarówno dla osób z niepełnosprawnościami, jak i dzieci
Czy dzieci z niepełnosprawnością potrzebują specjalnego placu zabaw?
Nie – pod warunkiem, że plac zabaw jest inkluzywny, czyli atrakcyjny i możliwy do wykorzystania przez osoby pełnosprawne oraz osoby z niepełnosprawnością. Najbardziej ekonomiczną opcją jest montaż urządzeń inkluzywnych, z których będą mogli korzystać wszystkie dzieci odwiedzający obiekt, bez względu na poziom sprawności. Zapytaj nas o wsparcie – chętnie doradzimy i pomożemy wybrać najlepszą opcję dla danego miejsca.
Czym jest inkluzywność?
To otwartość uwzględniająca doświadczenia i potrzeby różnych mniejszości, w tym także osób z niepełnosprawnościami. To stworzenie warunków i możliwości uczestnictwa każdego, niezależnie od poziomu sprawności, przekonania czy płci. Przeciwieństwem inkluzywności jest wykluczenie, które ma miejsce aktualnie na większości placów zabaw.
Inkluzywność to:
- oszczędność – montuje się jeden zestaw urządzeń dla wszystkich
- spełnienie wymagań projektowania uniwersalnego oraz standardów dostępności
- możliwość zabawy dla dzieci, które dotychczas nie mogły jej doświadczyć na równi z innymi
Kluczowa jest informacja
Istotnym elementem utrudniającym osobom ze szczególnymi potrzebami korzystanie z turystyki i rekreacji, oprócz barier architektonicznych, jest bariera informacyjna polegająca na trudności w znalezieniu informacji czy dany obiekt jest dostosowany, w jaki sposób i do jakich potrzeb. Duże hotele na swoich stronach internetowych na ogół zamieszczają informacje, że dysponują określoną liczbą pokoi dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych i zazwyczaj mają na myśli osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, tymczasem rodzajów niepełnosprawności jest więcej. Trudno też uzyskać jasną informację, na czym dostosowanie polega i istnieje ryzyko, że pokoje będą rzeczywiście dostępne, ale nie będzie już takie wejście do hotelu, restauracji czy atrakcji znajdujących się w hotelu (w tym dostępu do integracyjnego placu zabaw).
Jak kreować usługę?
Efektywny proces kreowania produktu turystycznego dla specjalnych klientów można w uproszczeniu sprowadzić do następujących etapów:
– inwentaryzacja walorów turystycznych,
– wybór głównych atrakcji turystycznych, przy założeniu wymagań dostępności przez potencjalnych turystów, – analiza obecnego zagospodarowania turystycznego,
– stworzenie projektu produktu turystycznego, gdzie uwzględniona zostanie specjalna grupa docelowa,
– stworzenie planu niezbędnych inwestycji przy uwzględnieniu tworzenia lub modernizowania infrastruktury turystycznej oraz paraturystycznej do potrzeb niepełnosprawnych turystów,
– opracowanie i przeprowadzenie kampanii promocyjnej oraz szkoleniowej, która będzie skierowana do inwestorów, podmiotów zaangażowanych w proces formowania produktu turystycznego,
– zapewnienie dostępności obszaru (dojazd i poruszanie się po obszarze produktu) oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa,
– zbudowanie wizerunku stworzonego produktu o oparciu o kampanię promocyjną wśród organizatorów turystyki i potencjalnych turystów.
(Kaganek, 2007).
Inne artykuły
Szkoła lub przedszkole integracyjne posiada odpowiednio dostosowaną infrastrukturę w budynku. Plac zabaw stosunkowo rzadko daje możliwość zabawy…
Zabawa jest metodą na stały i systematyczny trening sposobu, w jaki dziecko odbiera i przetwarza bodźce, a także jak na nie reaguje. Jest więc dla…